“Vildskab og ro, Kaos og orden, nonfigurativ ekspressionisme og figurativ orden”.
Jeg blev født med kunsten løbende i blodet fra en ældgammel guld- og sølvsmedeslægt, først med en stor lidenskab for tegning senere passionen for maleriet.
Jeg voksede op iblandt og omgivet af en kunstelskende families mange smukke guldalderværker – der var en kilde til konstant beundring, nærstudium og inspiration op igennem barndommen. Især figuropstillingerne og portrætterne betragtedes som det ultimative og endelige mål.
Yndlingsbillederne var smukke kvindefigurer fra århundredeskiftet yndefuldt placeret i stuens interiør, fiskerens vejrbidte ansigt, den rødhårede bondepiges æblekinder og de badende piger på en solbeskinnet strand omkring 1910.
Opmuntret af min kunstelskende far, der ivrigt indrammede alt jeg malede i barndommen, og en mor der opfyldte mit eneste brændende ønske, at få et oliemalesæt, startede jeg maleriet op i en tidlig alder. Blomster og landskaber og en del værker med personer som hovedmotiv.
Det blev til en del portrætbilleder allerede i ungdommen, og senere efter års ægteskab med den sydafrikanske kunstmaler Robert McLean, som selvfølgelig var læremesteren i såvel teknik som farvelære, blev ikon portrættet – mennesket smukt indrammet i guld og blomsterranker – den store lidenskab.
Inspireret af guldalderens smukke portrætter, de gyldne russiske ikoner, med Gustav Klimt og jugendmalerne som idoler og med familieslægtens kærlighed for det gyldne metal løbende i årerne, er det blevet til en lang række værker af såvel børn som voksne.
I de senere år eksperimenteres med en blanding af abstraktion, kubisme og naturalisme i en serie værker hvor oldtid, historien, nutiden, menneskene, de grumme, de smukke, de komiske – tanker gjort gennem mange års dybe studier af vor uforståelige verden – er blevet nedfældet i akryl og olie på lærred ofte ilagt metaller som guld og bronze.
”Et billede siger mere end 1000 ord”. Jeg synes billedkunst skal være en fortælling, helst indeholde en drøm, give konstant glæde, være udsmykkende og smukt at beskue.
Forhåbentlig ser betragteren det i hvert af mine værker!